פציעה או מוות במהלך טיסה

להאזנה:

 

פגיעה במהלך טיסה

במהלך שנת 2015 התוודענו לאסונות קשים בעולם התעופה, כאשר האירוע הטרגי מכולם התרחש כאשר אנדראס לוביץ, טייס המשנה בחברת התעופה ג'רמן ווינגס, ריסק את טיסת 4U9525 על 150 נוסעיה, מעל להרי האלפים.

חברת לופטהנזה, חברת האם של ג'רמן ווינגס, פרסמה כבר בחלוף ימים בודדים מיום האירוע, כי היא מוכנה לפצות בסכום של 50 אלף יורו כל משפחה שיקירה היה על סיפון המטוס, תוך שהיא מציינת שהדבר לא יימנע מבני המשפחות להגיש תביעות עתידיות כנגד ג'רמן ווינגס.

עדיין לא ברור בשלב זה האם משפחות ההרוגים יגישו תביעות במדינות שונות או שמא הן מתכוונות להתאגד ולהגיש תביעה אחת מרוכזת. יחד עם זאת, צריך להבין כי כאשר נוסע נפצע במהלך טיסה, לדוגמא: נוסע אשר קיבל כוויה מכוס תה רותחת שנשפכה בשוגג על ידי אנשי צוות אוויר, נוסע אשר נחבל מנפילה של מזוודה מתא האחסון על ראשו או נוסע שנפטר במהלך הטיסה בשל היעדר ציוד רפואי נדרש, הדינים אשר יחולו על אירועים מעין אלו שונים בתכלית מדיני הנזיקין החלים על נזקי גוף שלא התרחשו בתוך מטוס.

פציעה או מוות במהלך טיסה
פציעה או מוות במהלך טיסה

אשר רוטבאום עורך דין המומחה בדיני תעופה ייצג בשנים האחרונות מקרים קשים ומורכבים של נוסעים שחוו תאונה בטיסה וניזוקו בצורה קשה. אם גם אתם מעוניינים לבדוק את זכאותם לפיצוי כספי (ככל שטרם חלפו שנתיים מיום הטיסה), נא שלחו את פרטי המקרה ל- office@rotbaumlaw.com ואנו נבדוק את זכאותכם. 

מי אחראי לנזק שנגרם לנוסע בטיסה?

על אף שמדובר בחברת תעופה גרמנית שהמריאה מברצלונה לכיוון דיסלדורף שבגרמניה יוכלו קרובי משפחות הנספים לתבוע את ג'רמן ווינגס בכל בית משפט בעולם ובתנאי שאותה מדינה הינה צד לאמנה בדבר איחוד כללים מסוימים לתובלה בינלאומית באוויר שנחתמה במונטריאול. תנאי נוסף הוא כי התביעה תוגש תוך שנתיים בלבד מיום האירוע. יצוין, כי בית המשפט העליון דחה בשנות ה- 80 תביעה לפיצויים שהוגשה על ידי שישה נוסעים אשר היו על סיפון טיסת אייר פרנס שנחטפה לאנטבה וזאת משום שהיא הוגשה בחלוף חמש שנים מיום האירוע ולא תוך שנתיים כפי שנקבע באמנה.

האמנה קובעת כי "המוביל אחראי לנזק שנגרם במקרה של מוות או פציעה גופנית של הנוסע רק בתנאי שהתאונה שגרמה למוות או לפציעה אירעה בכלי הטיס או במהלך כל פעולת העלייה לתוכו או הירידה ממנו". גם בישראל התרחש לאחרונה מאורע אשר פורסם בכלי התקשורת ונגמר כמעט באסון, כאשר נוסעי טיסת אייר אירופה מברצלונה לתל אביב התעלפו עקב פליטת גז לקבינת המטוס. גם במקרה זה אשר טופל על ידי משרדנו, קיימת אחריות מוחלטת על המוביל האווירי.

תאונה בטיסה – מהי ההגדרה המשפטית?

בבתי המשפט בארץ ובעולם נחלקו רבות בשאלה מהי "תאונה". הפסיקה קבעה כי "תאונה" הינה "מאורע בלתי צפוי, בלתי רגיל או התרחשות שהינם חיצוניים לנוסע, וכן שהאירוע נבע מתפקוד לקוי של כלי הטיס או משליטה לקויה בכלי הטיס".

יצוין, כי באוקטובר 2001 טיסת 1812 של חברת 'סיביריה איירליינס', התרסקה בים השחור שעה שעל סיפונה היו 66 נוסעים ו- 12 אנשי צוות. חקירה מאוחרת יותר גילתה שהמטוס הופל בידי טיל קרקע-אוויר תועה, שנורה בעת תרגיל של צבא אוקראינה. בכתב התביעה טענו בני משפחותיהם של הנספים כי בהתאם להסכם בין מדינות חבר העמים, היתה חובה להתקין בכל המטוסים של מדינות אלו מערכת זיהוי אשר גורמת לכך, שסוללת טילים של צבאות מדינות אלה, מזהה כל מטוס בו מותקנת המערכת האמורה כמטוס "חבר", דבר שמונע שיגור טילים של צבאות מדינות חבר העמים לאותו מטוס. מכיוון שהמערכת לא הותקנה במטוס בזמן האירוע, לא נמנע שיגור הטיל לעבר המטוס. בסופו של יום, התיק נסגר בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט אשר פרטיה אינם ידועים.

חישוב מרחק טיסה בחינם
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

עו"ד אשר רוטבאום בפייסבוק | עו"ד אשר רוטבאום בלינקדין | מייל אישי: office@rotbaumlaw.com

אהבתם? שתפו!
בדקו זכאותכם לפיצוי כספי
מה תאריך הטיסה?