פסק דין: מחלוקת לגבי המונח "המראה" הותירה את הנוסעים עם פיצוי כספי בידם

רת"ק 6589-11-18 ALBA STAR נ' פרל ואח'

תיק זה עסק בבקשת רשות ערעור על פסק דין שניתן על ידי בית המשפט לתביעות קטנות, במסגרתו תבעו נוסעי חברת התעופה ALBA ATAR (אלבה סטאר) פיצויים בשל עיכוב טיסה מעל לשמונה שעות.

בפועל, מועד הטיסה המתוכנן מתל אביב לוורונה היה בשעה 12:40. אולם בשל תקלה טכנית בלתי מתוכננת, הטיסה המריאה בשעה 20:49, כלומר למעלה מ-8 שעות מאוחר יותר. טענה זו התקבלה בבית המשפט ואכן הטילה על חברת התעופה את חובתה לשלם פיצויים לפי חוק טיבי.

חברת התעופה טענה בקשת רשות ערעור על פסק הדין שניתן כי יש לבטלו, משום שלטענתה ההמראה התרחשה בשעה 20:35, דהיינו כעבור 7:55 שעות ולפיכך לא קיימת הזכאות לפיצוי כספי.

המחלוקת לעניין שעת ההמראה נעוצה בפרשנות אותה ביקשה חברת התעופה לקבוע, לפיה אין לחשב את האיחור בהתאם למועד ההמראה בפועל, דהיינו ניתוק גלגלי המטוס ממסלול ההמראה, אלא בהתאם למועד שבו מתנתק כלי הטיס מהשרוול המחבר אותו לטרמינל.

עוד נימקה חברת התעופה כי הטיסה התעכבה שלא בשליטתה, אלא בגין תקלה בלתי צפויה שהתגלתה בכלי הטיס. לפי חוק טיבי, תקלה בלתי צפויה שאין ביכולתה של חברת התעופה למנוע וזאת גם אם ביצעה כל שביכולתה אך לא יכלה למנוע את העיכוב לאור הנסיבות, פוטרת אותה מתשלום הפיצויים בפועל, בסך 4,100 ₪ לכל נוסע בצירוף הוצאות משפט.

חברת אלבה סטאר הגישה בקשת רשות ערעור בנימוקים הבאים:

  • "זמן המראה" (Take-Off Time) הינו הרגע בו מנתקים את כלי הטייס מהשרוול המחבר אותו לטרמינל. מועד זה היה בשעה 20:35, כלומר באיחור של 7:55 שעות ממועד הטיסה המקורי.
  • לפיכך, קבלת טענת הנוסעים לפיה "זמן המראה" הוא השעה בה התנתקו גלגלי המטוס מהקרקע (בשעה 20:49) שגויה.

 

הנוסעים המיוצגים על ידי בא כוחם עו"ד אשר רוטבאום, טענו מנגד לנימוקים שלהלן:

  • חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) קובע כי טיסה שבוטלה היא טיסה שהמריאה מעל 8 שעות מהמועד שמופיע על כרטיס הטיסה. אין עוררין על כך שמועד זה היה בשעה 12:40 ואילו גלגלי המטוס התנתקו ממסלול ההמראה בשעה 20:49, כלומר איחור שמעל לשמונה שעות.
  • חוק שירותי תעופה הוא חוק צרכני המיועד להגן על הנוסעים, בין היתר מפני עיכובים מצד חברות התעופה ולכן יש לפרש אותו באופן שמטיב עם הנוסעים. לפיכך, המונח "המראה" הוא פשוט וברור ולא מותיר מקום לפרשנות שנוגדת את ההיגיון הבריא.
  • גם אם תתקבל בפועל שיטת החישוב לפיה "זמן ההמראה" נקבע במועד ניתוק השרוול, הרי שפסיקה קיימת בנושא אכן מציינת כי תהליך המראה שהושלם, הוא כזה שבו נותקו גלגלי המטוס מהקרקע.

 

השופט העניק לחברת אלבה סטאר את רשות הערעור, אך קבע כי בית המשפט לתביעות קטנות שפסק לטובת הנוסעים צדק במסקנתו:

"יש להיצמד לפרשנות הפשוטה, הטבעית ואף המובנת מאליה. הפרשנות המוצעת יוצקת תוכן שלא מתיישב עם הלשון וגם לא עם המטרות העומדות מאחורי חקיקת חוק זה".

עוד הוסיף השופט כי גם אם "זמן ההמראה" מחושב על פי המועד בו נותק השרוול והדלתות נסגרו, הרי שבמקרה שהעיכוב נמשך, חברת התעופה תוכל לזקוף לזכותה את מועד ניתוק השרוול כקובע, מבלי שתיתן את הדין לכל תרחיש מעכב שהתקבל לאחר מכן.

מכיוון שפרשנות חברת התעופה לעניין מועד ההמראה, אינה מתיישבת עם תכלית החוק ואף נוגדת את טובת הצרכנים (הנוסעים), הערעור נדחה וחברת התעופה חויבה בהוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

חישוב מרחק טיסה בחינם
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

עו"ד אשר רוטבאום בפייסבוק | עו"ד אשר רוטבאום בלינקדין | מייל: office@rotbaumlaw.com

אהבתם? שתפו!
בדקו זכאותכם לפיצוי כספי
מה תאריך הטיסה?
מידע נוסף סביב הנושא
יונייטד איירליינס ישראל

יונייטד איירליינס – חברת התעופה האמריקנית ומהגדולות בעולם, מפעילה למעלה מ350 קווים בכל העולם כולל בתוך ארה"ב עצמה. החברה מציעה טיסות לישראל מערים שונות בארצות

קרא עוד »
איבריה שירות לקוחות

איבריה איירליינס היא אחת מחברות התעופה הגדולות בספרד והיא מפעילה טיסות ליעדים בכל העולם, כולל ישראל. חברת התעופה מחויבת למתן שירות לקוחות מעולה לכל נוסעיה,

קרא עוד »
לופטהנזה שירות לקוחות

לופטהנזה היא חברת התעופה הלאומית של גרמניה, הנמנית בין חברות התעופה הגדולות בעולם. יש לה מספר חברות בת (סוויס אייר, אוסטריאן ועוד), צי מטוסים גדול

קרא עוד »