חוק שירותי תעופה

להאזנה:

 

חוק שירותי תעופה קובע כי כל אדם שטיסתו התעכבה או בוטלה במהלך ארבע השנים האחרונות זכאי לפיצוי כספי מחברת התעופה. במאמר זה נתייחס לקביעות החוק, הזכויות הנובעות ממנו כלפי כל מצב והמקרים המזכים את הנוסעים בהטבות נוספות.

 

הטיסה התעכבה באופן חריג, הנוסע נאלץ לבטל את הכרטיס

מנחם הוא אדם שומר מצוות, שהגיע לשדה התעופה בשעה 18:00, לטובת טיסתו המתוכננת בערב יום חמישי לקייב. אלא שהטיסה התעכבה באופן בלתי מוסבר ואף מקומם ביותר, כך שמנחם עלה למטוס עצמו רק בשעה 00:40 ביום שישי ונאלץ להמתין בתוכו ללא המראה ומבלי שסופקה לכך הסיבה, עד השעה 05:30 בבוקר.

חששו של מנחם בנוגע להגעתו הסופית לקייב אחרי כניסת השבת התגבר ובנקודה זו הוא החליט לרדת מהמטוס ולדרוש כרטיס למועד אחר. חברת התעופה סירבה לדרישתו, מה שאילץ את מנחם לבטל לחלוטין את הטיסה המתוכננת שלו. וכך נוסף על עוגמת הנפש הרבה מהמקרה, נגרמו לו גם הפסד של ימי עבודה וכמובן הפסד כספי של כרטיס הטיסה שכבר שולם.

 

תביעה בגין ביטול או איחור בטיסה

חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) או בשמו הנוסף: חוק טיבי, על שמו של יוזם החוק חבר הכנסת אחמד טיבי, נועד לקבוע ולהסדיר את סוגיית הפיצוי במקרה של כשלים בחברות התעופה כלפי הנוסעים שלהן, שגרמו לעיכוב, איחור או ביטול הטיסה.

חוק שירותי תעופה
חוק שירותי תעופה

בכל מקרה כזה שנגרם לנוסע, מאפשר חוק טיבי פיצוי בטווח שבין 1,440 ש"ח ל- 3,460 ₪ וניתן לבדוק את זכאותכם הראשונית לכך בחינם וללא כל התחייבות, על ידי  פנייה למשרד עו"ד אשר רוטבאום וזאת באמצעות מילוי טופס בתחתית העמוד.

חוק שירותי תעופה רלוונטי לכל הטיסות שממריאות מישראל ליעדי העולם או אליה מכל יעד, לרבות טיסות סדירות, לואו קוסט או טיסות שכר. בנוסף על בסיס הזכויות במסגרת חוק טיבי טיסות, ניתן לתבוע פיצויים בבית המשפט עד לגובה סכום של 11,540 ₪ וללא הוכחת נזק, במידה וחברת התעופה לא העניקה לנוסע את כל ההטבות שאליהן הוא זכאי.

 

רשימת המצבים המזכים לפי חוק שירותי תעופה

על פי חוק אחמד טיבי, הפיצויים וההטבות יחולו כלפי הנוסעים בכל אחד מהמצבים הבאים:

  • אובר בוקינג (רישום יתר)
  • ביטול טיסה – אם טיסה נדחתה במשך למעלה מ-8 שעות או בוטלה לחלוטין.
  • עיכוב טיסה – אם טיסה נדחתה במשך שעתיים ועד 8 שעות.
  • הקדמת טיסה – אם טיסה הוקדמה ב-8 שעות לפחות לפני מועד הטיסה המקורי וההודעה נמסרה לנוסע פחות מ-14 ימים לפני הטיסה.
  • שינוי בתנאי הכרטיס – אם נוסע הועבר ממחלקה ראשונה למחלקת עסקים או ממחלקת עסקים לתיירים (מצב זה מקנה החזר של 60%-100% מעלות הכרטיס).

 

רשימת הזכויות וההטבות כלפי כל מצב מזכה לפי חוק שירותי תעופה

חוק שירותי תעופה קובע את ההטבות והפיצויים שחלים בכל אחד מהמצבים שפורטו לעיל, המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה עצמו:

  • הטבות וסיוע לנוסעים – לאחר איחור או עיכוב של מעל לשעתיים מחויבת חברת התעופה לספק לנוסעים משקאות, מזון ושירותי תקשורת. במקרה של זמני המתנה ממושכים יותר, חברת התעופה תידרש לספק שירותי לינה במלון והסעה משדה התעופה אליהם ובחזרה.
  • זכאות לביטול עסקה – חוק שירותי תעופה קובע כי נוסעים רשאים לבטל עסקה במקרה של ביטול הטיסה (נזכיר כי לפי חוק טיבי איחור בטיסה של 8 שעות ומעלה נחשב ביטול) ולקבל את הסכום המלא בעבור הכרטיס לרבות אגרות, היטלים, מיסים ותשלומי חובה.
  • פיצוי כספי – כל מקרה של עיכוב בטיסה מעל 8 שעות, ביטול הטיסה מזכה את הנוסע בפיצוי כספי של עד 3,460 ש"ח והכל בהתאם למרחק בין נקודת המוצא לנקודת היעד.
  • זכות התביעה ללא הוכחת נזק – כאמור, מקרים שבהם חברת התעופה הפרה את חובותיה (למשל לא סיפקה את ההטבות המגיעות או לא פיצתה בפועל בגין המחדלים מצידה), מאפשרים לנוסעים לתבוע בבית המשפט "פיצויים לדוגמה" עד לסכום של 11,540 ש"ח.

 

תעריפי הפיצוי בהתאם למרחק הטיסה

חוק טיבי תעופה מגדיר הן את שירותי הסיוע והן את סכומי הפיצוי הכספי. פיצוי זה נקבע לפי המרחק בין נקודת המוצא ליעד, כאשר טיסות עד 2,000 ק"מ מקנות פיצוי בסך 1,440 ש"ח, טיסות בין 2,000-4,500 ק"מ מקנות פיצוי בסך 2,310 ש"ח ואילו טיסות שמעל 4,500 ק"מ מקנות פיצוי בסך 3,460 ש"ח.

במקרה שהנוסע בוחר לקבל כרטיס טיסה חלופי, חברת התעופה רשאית להפחית את הפיצוי ב-50% מהסכום המקורי, כל עוד האיחור בהגעה ליעד היה של 4, 5 או 6 שעות משעת ההגעה המקורית בהתאמה.

ומה בנוגע למקרה של אותו נוסע שהפסיד את טיסתו לקייב ושלא הצליח לממש את זכותו לכרטיס חלופי? בהתאם לחוק שירותי התעופה, מנחם הנוסע אכן היה זכאי לכרטיס טיסה חלופי או להשבת התמורה המלאה, על פי בחירתו.

יתרה מכך – ככל שכרטיס הטיסה החלופי מיועד לטיסה ביום שלמחרת, הוא היה אמור לזכות את מנחם גם בשירותי לינה והסעה, מזון, משקאות ושירותי תקשורת כחוק.

לאור הזכויות ובכפוף לתביעה שהוגשה, קיבל לבסוף הנוסע החזר כספי מלא של כרטיס הטיסה, לצד פיצוי כספי עקב הפרת חובותיה של חברת התעופה כלפיו.

 

הטיסה שלכם בוטלה או התעכבה? אנו נבדוק את זכאותכם לפיצוי!

עורך דין דיני תעופה אשר רוטבאום מתמחה בייצוג נוסעים מול חברות תעופה ישראליות וזרות כאחד. הניסיון המקצועי העשיר לצד וותק רב בתחום מקנה לעורך הדין הצלחות משמעותיות ורבות שעשויות לשרת כעת גם אתכם. לתיאום התייעצות מהירה שלחו ווצאפ, מייל או חייגו למשרדנו.

חישוב מרחק טיסה בחינם
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

עו"ד אשר רוטבאום בפייסבוק | עו"ד אשר רוטבאום בלינקדין | מייל: office@rotbaumlaw.com

אהבתם? שתפו!
בדקו זכאותכם לפיצוי כספי
מה תאריך הטיסה?
מידע נוסף סביב הנושא
יונייטד איירליינס ישראל

יונייטד איירליינס – חברת התעופה האמריקנית ומהגדולות בעולם, מפעילה למעלה מ350 קווים בכל העולם כולל בתוך ארה"ב עצמה. החברה מציעה טיסות לישראל מערים שונות בארצות

קרא עוד »
איבריה שירות לקוחות

איבריה איירליינס היא אחת מחברות התעופה הגדולות בספרד והיא מפעילה טיסות ליעדים בכל העולם, כולל ישראל. חברת התעופה מחויבת למתן שירות לקוחות מעולה לכל נוסעיה,

קרא עוד »
לופטהנזה שירות לקוחות

לופטהנזה היא חברת התעופה הלאומית של גרמניה, הנמנית בין חברות התעופה הגדולות בעולם. יש לה מספר חברות בת (סוויס אייר, אוסטריאן ועוד), צי מטוסים גדול

קרא עוד »