חוק ביטול טיסה

להאזנה:

הטיסות שעליהן חל חוק בטיול טיסה כוללות טיסה מישראל לחו"ל או מחו"ל לישראל כולל טיסות עם עצירת ביניים. החוק חל גם על טיסות שכר וטיסות המוזמנות כחלק מחבילת תיור. כמו כן, החוק חל גם על טיסות פנים ארצית בהן, נקודת המוצא והיעד הסופי הם בתחומי מדינת ישראל. על החוק ומשמעויותיו נרחיב בהמשך המאמר.

 

מטרת חוק ביטול טיסה

חוק ביטול טיסה ידוע גם בכינוי חוק טיבי על שם יוזם החוק אשר נחקק בשנת 2012. מדובר על חוק צרכני חשוב ביותר שנועד להסדיר פיצוי כספי וסיוע למי שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב להם בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם. בחוק נקבע כי במקרה של עיכובי וביטול טיסות, חברות התעופה מחויבות לספק לנוסעים הטבות שונות בהתאם למשך זמן ההמתנה.

סוגי הפיצוי בחוק

במקרה של ביטול טיסה או איחור לטיסה, חברות התעופה חויבו לספק מזון ולינה במלון במקרים של עיכובים ואיחורים משמעותיים. חוק ביטול טיסה קובע, כי לנוסע שהונפק כרטיס טיסה לטיסה אשר המריאה באיחור של מעל שעתיים, יהיה זכאות לקבל ללא תשלום ממפעיל הטיסה המאחרת משקאות, מזון ושירותי תקשורת.

איחור של בין 5 שעות ל-8 שעות

בחוק ביטול טיסה נקבע, כי במידה והטיסה המריאה באיחור של בין 5 ל- 8 שעות מהמועד שנקבע ברכישת הכרטיס, הנוסע יהיה זכאי להשבת התמורה המלאה של כרטיס הטיסה או לחילופין לכרטיס חלופי והכל לפי בחירתו. במידה והוצע לנוסע כרטיס חלופי לטיסה שאמורה להמריא ביום שלמחרת והוא בחר בכך, הוא יהיה זכאי גם לשירותי לינה והסעה. חשוב לציין, כי במידה והנוסע בחר בכרטיס טיסה חלופי והוא ניצל אותו, הוא לא יהיה זכאי גם להשבת התמורה.

 

חוק ביטול טיסה
חוק ביטול טיסה

עיכוב מעל 8 שעות

במקרה והטיסה המוזמנת התעכבה מעל ל- 8 שעות בהתאם לחוק ביטול טיסה, הדבר ייחשב ל"טיסה שבוטלה". נוסעים שטיסתם בוטלה בהתאם להגדרת החוק יהיו זכאים לקבל שירותי סיוע ללא תשלום לרבות עבור מזון ומשקאות, שירותי הסעדה, אירוח בבית מלון ושתי שיחות טלפון. בנוסף הם יהיו זכאים לקבל את השבת עלות כרטיס הטיסה או כרטיס טיסה חילופי לבחירתם.

בנוסף לכל אלה, חוק ביטול טיסה קובע כי על חברות התעופה יהיה לשלם פיצוי כספי ללא קשר לעגמת הנפש או הנזק שנגרם לנוסע כשגובה הפיצוי נגזר מהמרחק שבו הטיסה שבוטלה. גובה הפיצוי הכספי נע בין 1,440 ש"ח לטיסות קצרות  של עד 2,000 ק"מ(לדוגמה: תל אביב – אתונה) לבין 2,310 ש"ח לטיסות שהמרחק שלהן הוא עד 4,500 ק"מ (לדוגמה: תל אביב – פריז) ועד ל-3,460 ש"ח ליעדים של מעל 4,500 ק"מ (לדוגמה: תל אביב – בנגקוק).

סירוב להטיס נוסע

כאשר חברת תעופה מסרבת להעלות את הנוסע למרות שהונפק לו כרטיס טיסה בעקבות רישום יתר, כלומר נמכרו לטיסה יותר כרטיסים מאשר מספר המושבים בכלי הטיס וכולם התייצבו לטיסה. במקרה כזה, הנוסע שלא היה מוכן לוותר על מקומו, יהיה זכאי לפיצוי כספי ללא הוכחת נזק בהתאם לחוק ביטול טיסה.

יצוין, כי התופעה של רישום יתר הינה לגיטימית לכשעצמה ומותרת על פי הדין הבינלאומי בשל הצפי לביטולים מצד הנוסעים, אך מחייבת את מפעיל הטיסה בפיצוי והטבות לנוסע בהתאם לחוק כפי שהסברנו לעיל.

פטור מפיצוי מכוח חוק בטיול טיסה

במסגרת חוק ביטול טיסה נקבעו מספר חריגים בהם לא יינתן הפיצוי הכספי. החריג המרכזי הוא כאשר חברת התעופה יכולה להוכיח שביטול הטיסה לא היה בשליטתה והוא נגרם בשל נסיבות מיוחדות למרות שהיא עשתה כל אשר ביכולתה על מנת למנוע את ביטול הטיסה בשל אותן הנסיבות. מדובר בניסוח ערטילאי שעל חברת התעופה לשכנע את בית המשפט שהיה עשתה הכל, לרבות ניסיון חכירת כלי טיס אחר על מנת שלא לבטל את הטיסה.

פטור מפיצוי עקב כוח עליון

כאמור, לא בכל מקרה של ביטול טיסה בהתאם להוראות חוק ביטול טיסה הנוסעים יהיו זכאים לקבל פיצויים כספיים מחברות התעופה. כאשר הטיסה בוטלה בנסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת חברות התעופה יהיה פטור. מצב זה כולל ביטול טיסה בעקבות שביתה או השבתה המוגנות בהתאם לחוק. הדבר כולל שביתה של צוות חברת התעופה או הטייסים כמו גם השבתה של שירותי קרקע החיוניים לשם הפעלת הטיסות.

גם כאשר הטיסה בוטלה על מנת להימנע מחילול שבת או חג של חברת תעופה המקפידה על כך החברה תהיה פטור מפיצוי. נסיבות מיוחדות הפוטרות מפיצוי יכולות להיות גם אירועי מזג אוויר קיצוניים ונסיבות ביטחוניות מיוחדות לרבות מעשי חבלה, טרור או מלחמה כפי שפרצה במדינת ישראל ביום 7.10.23.

תקלות טכניות לא תמיד פוטרות מפיצוי

חברות התעופה  עושות שימוש נפוץ בטענה של תקלות טכניות על מנת לטעון לקיומן של  “נסיבות מיוחדות” שלא היו בשליטתן. בכל מקרה שכזה אין לקחת את טענות החברה כסוף פסוק ומומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום ולנסות לברר את הסיבה האמתית לביטול. חשוב לדעת כי במרבית המקרים תקלות טכניות אינן פוטרת את חברות התעופה מלשלם פיצויים בהתאם להוראות חוק ביטול טיסה (מצ"ב דוגמה לפסק דין נגד יונייטד איירליינס).

הודעה של שבועיים מראש

על פי חוק ביטול טיסה במידה ומפעיל הטיסה הודיע לנוסע 14 ימים לפני תאריך הטיסה המתוכנן על כך שהטיסה בוטלה או תתעכב בלמעלה מ-8 שעות, הנוסע לא יהיה זכאי לקבלת פיצויים.

גם כאשר מפעיל הטיסה הציע לנוסע עד 7 ימים טרם מועד הטיסה, כרטיס חלופי שמועד ההמראה בו הוא עד שעתיים לפני מועד הטיסה שהזמין ונחיתה ביעד הסופי תהא לא יותר מארבע שעות משעת הנחיתה המקורית, לא תתקיים זכאות לפיצוי.

טיסה שלא שולם עליה מחיר מלא

הנוסע לא יהיה זכאי לפיצויים מכוח חוק ביטול טיסה אם קיבל את הכרטיס ללא תשלום או בתעריף מיוחד אשר אינו ניתן לציבור הכללי במישרין או בעקיפין. דוגמאות לכרטיסים שאינם מזכים בפיצויי הן כאלה הניתנים לעובד חברת התעופה או בני משפחתו במסגרת הטבה של מקום העבודה, בין אם במחיר מוזל ובין אם ללא תשלום בכלל. במקרה כזה, גם אם הטיסה בוטלה, הנוסע לא יהיה זכאי לפיצוי כספי.

קבלת הפיצוי בפועל

כאשר הנוסע כבר הגיע לנמל התעופה ושם הודיעו לו שטיסתו עוכבה, עליו להתייצב בדלפק של מפעיל הטיסה בנמל התעופה, על מנת "לזכות" בהטבות שנקבעו בחוק בכל הנוגע מזון, שתיה ושירותי תקשורת. לשם קבלת ההטבות יש להתייצב בדלפק הבידוק כ-3 שעות לפני מועד הטיסה אשר היה נקוב בכרטיס ואם לא נקבע מועד – 90 דקות לפחות לפני מועד ההמראה.

אפשרויות לקבלת החזר כספי לאחר ביטול טיסה

במידה והטיסה התעכבה מעל 5 שעות ומתחת ל-8 שעות, או שהטיסה בוטלה ונוסע החליט כי הוא איננו מעוניין לטוס ולכן הוא מבקש לקבל את כספו בהתאם להוראות החוק,  הוא זכאי לקבל את כספו מחברת התעופה או מארגן הטיסה  תוך 21 ימים מהיום שפנה בכתב.

פנייה בכתב ובדואר רשום לצורך קבלת הפיצוי הכספי

כאשר הטיסה בוטלה או התעכבה ביותר מ-8 שעות, על הנוסע לפנות בדרישה בכתב אל מפעיל הטיסה על מנת לקבל את הפיצויים. מפעיל הטיסה נדרש על פי חוק ביטול טיסה לשלם לנוסע את הפיצוי הכספי בתוך 45 ימים מעת שהנוסע פנה אליו בכתב. כפי שיודע היטב כל עורך דין דיני תעופה מומלץ להגיש את בקשת הפיצוי בדואר רשום או בדואר אלקטרוני ולוודא שאכן הגיע.

על פי החוק, הנוסע יכול לפנות לסוכנות הנסיעות שממנה רכש את הכרטיס והיא מחויבת לסייע לו בקבלת הפיצוי ולפנות לשם כך בעצמה אל מפעיל הטיסה, בדרישה למימוש זכויותיו של הנוסע.

דוגמה למקרה בו חברת התעופה לופטהנזה דחתה את דרישת הנוסע לפיצוי בהתאם לחוק

להלן נביא מקרה בו נוסע פנה לשירות הלקוחות של לופטהנזה וביקש את הפיצוי הקבוע בחוק בשל ביטול הטיסה מתל אביב למינכן וחזרה:

.Thank you for your online feedback, and for your patience awaiting our response. We appreciate the opportunity to address your concerns"

It was with great regret that we learned of the disruption to both outbound and return journey from Tel Aviv. We understand how upsetting it is to have a journey disrupted in this way and regret any inconvenience this may have caused you and your family.

As you may be aware, flight LH689 from Tel Aviv to Munich via Zurich  was cancelled due to the political situation in Israel at the time. We would also like to extend our apologies that your rebooked flight LH680 from Munich to Tel Aviv was delayed, this was also due to the political situation at the time.

We do everything we can in order to make sure our passengers reach their destination punctually and reliably. However, we hope for your understanding that we are unable to influence situations such as political unrest and that our decision to cancel the flights was not taken lightly. However, normal flight operations were not possible and the cancellation and delays of these flights were clearly outside our sphere of influence.

Whilst we sincerely regret any inconvenience caused to your travel plans, there is no stipulation in EC Regulation 261/2004 that airlines should pay compensation for flight delays caused by circumstances outside their control. In addition, there is no general compensation rule for consequential losses such as stress, inconvenience or changes to your travel plans. Due to this we must decline your request to be reimbursed for days missed at work and the pre-booked English lesson.

We are pleased to learn that our members of staff were able to provide you with hotel accommodation in Munich. Should you have incurred expenses in relation to your meal, we of course, are happy to consider this expenses. We ask you to kindly forward us any receipts retained for these costs. Please also include your full bank details including bank key, bank number and account number, as well as the full name and address of your bank. To ensure this is processed as quickly as possible, we request you quote your feedback reference.

Thank you for giving us the opportunity to respond regarding this matter. We ask you and your family to view this incident as an exception to our usual fine standards of service and regret the less than positive impression gained during your journey with us.

"Yours sincerely,

כפי שניתן לראות, לופטהנזה דחתה את הדרישה לפיצוי. לאחר שבחנו את הדברים החלטנו להגיש תביעה לבית המשפט. בחלוף מספר שנים התביעה התקבלה ולופטהנזה נאלצה לשלם את הפיצוי הקבוע בחוק לנוסעים. לקריאת פסק הדין המלא נגד לופטהנזה לחץ כאן.

סיכום חוק ביטול טיסה

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בהרחבה בחוק ביטול טיסה ובסוגי הפיצויים וההטבות שניתן לתבוע מכוחו. במידה וטיסתכם עוכבה או בוטלה במהלך 4 שנים האחרונות צרו קשר עם משרדנו, על מנת לקבל את הפיצוי המקסימלי המגיע לכם בדין. המשרד ייצג עד כה אלפי נוסעים שניזוקו בטיסות ומביטולי טיסות וזכו לפיצוי כספי משמעותי.

חוק ביטול טיסה מאפשר לקבל הטבות ופיצויים בסכומים הקבועים מראש מבלי להידרש בהוכחת נזק מצדו של התובע. צרכן אשר נגרמו לו נזקים נוספים, מעבר לעצם ביטול הטיסה, רשאי לתבוע את חברת התעופה גם תביעה נזיקית בהתאם למשפט האזרחי בישראל, אך עליו להוכיח את נזקיו.

בטיסה מאירופה לישראל, חל הן הדין האירופי והן הדין הישראלי במקביל ולכן הצרכן רשאי לבחור בין תביעת פיצוי כספי על פי הדין הישראלי או על פי הדין האירופאי. עם זאת לא ניתן לתבוע בבית המשפט בישראל על פי הדין האירופאי.

במקרה של ביטול טיסה שנרכשה באתר ישראלי ולחברה אין נציגות בארץ התשלום עבור דמי הביטול יתבצע בהתאם לחוק הגנת הצרכן הישראלי. גם במידה ויש  קושי לאכוף את החוק כנגד חברת התעופה הסוכן הוא שאחראי לקיום החוק כאן בישראל.

בית המשפט קבע כי בעת ביטול עסקה צרכנית של כרטיסי טיסה ניתן יהיה לגבות דמי ביטול על כל כרטיס בנפרד. בהתאם לחוק דמי הביטול שניתן לגבות עבור ביטול עסקאות צרכניות של שירותי תעופה הם עד 5% משוויו של כל כרטיס או לחילופין  100 ₪ בעבור כל כרטיס שמבוטל.

חישוב מרחק טיסה בחינם
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

עו"ד אשר רוטבאום בפייסבוק | עו"ד אשר רוטבאום בלינקדין | מייל: office@rotbaumlaw.com

אהבתם? שתפו!
בדקו זכאותכם לפיצוי כספי
מה תאריך הטיסה?
מידע נוסף סביב הנושא
יונייטד איירליינס ישראל

יונייטד איירליינס – חברת התעופה האמריקנית ומהגדולות בעולם, מפעילה למעלה מ350 קווים בכל העולם כולל בתוך ארה"ב עצמה. החברה מציעה טיסות לישראל מערים שונות בארצות

קרא עוד »
איבריה שירות לקוחות

איבריה איירליינס היא אחת מחברות התעופה הגדולות בספרד והיא מפעילה טיסות ליעדים בכל העולם, כולל ישראל. חברת התעופה מחויבת למתן שירות לקוחות מעולה לכל נוסעיה,

קרא עוד »
לופטהנזה שירות לקוחות

לופטהנזה היא חברת התעופה הלאומית של גרמניה, הנמנית בין חברות התעופה הגדולות בעולם. יש לה מספר חברות בת (סוויס אייר, אוסטריאן ועוד), צי מטוסים גדול

קרא עוד »