פסק דין: ביטול טיסה בשל תקלה טכנית: פיצוי בסך 2,050 ₪ לכל נוסע

ת"א 46400-07-17 אבני ואח' נ' סאן-דור נתיבי אויר בינלאומיים בע"מ

במקרה שלפנינו, בוטלה טיסה מליובליאנה (סלובניה) לתל אביב בשל כשל טכני חריג ובלתי צפוי. נוסעי אותה הטיסה אכן קיבלו כחוק את כל שירותי הסיוע וההטבות המגיעות להם בהתאם לחוק, כאשר המחלוקת שהובאה לפתחו של בית המשפט בינם לבין חברת סאן דור, היא בנוגע לתשלום פיצוי בסך 2,050 ₪ לכל נוסע. פיצוי זה אמור להינתן לנוסעים בשל עיכוב טיסה מעבר ל-8 שעות, המוגדר כביטול טיסה על פי חוק שירותי תעופה.

המקרה נפתח עם טיסה מוקדמת יותר שביצע אותו מטוס תקול מתל אביב ללובליאנה, לצורך איסוף הנוסעים מנמל התעופה המקומי והטסתם לנמל התעופה בישראל. שעת ההמראה המתוכננת הייתה 8:10 בבוקר, בתאריך שבו חל ערב יום הכיפורים. במועד זה, נמל התעופה בישראל נכנס מידי שנה לעוצר נחיתות כבר משעות הצהריים, כך שעל פניו, כל עיכוב של מעבר לשעתיים בהמראה המתוכננת עלול היה לגרום לביטול הטיסה.

עוד במהלך טיסת ההלוך שבוצעה לצורך איסוף הנוסעים, גילה טכנאי הטיסה, על תקלה בלתי צפויה במדפי המטוס. מדפים אלה אחראים לבלימה ולהדיפת רוחות במהלך הנחיתה וכל כשל בהם מהווה ליקוי בטיחותי חמור שיש לבדוק לעומק.

אותו טכנאי החל לבחון את התקלה באותו הרגע, כ-40 דקות לפני מועד ההמראה, בהינתן שתי אפשרויות למהות התקלה: חיבור רופף בחוט חשמל המחובר לסנסור של המדפים – תיקון מהיר של עד שעה וחצי לכל היותר, או תקלה בסנסור המדף עצמו – תקלה הדורשת בהחלפת הסנסור שאינו זמין באופן מידי ואינה מאפשרת המראה עד לתיקון מלא.

לרוע המזל, הייתה זו האפשרות השנייה בעלת התיקון הממושך יותר, שהצריכה הטסת סנסור חלופי ועיכוב הטיסה עד לתיקון בפועל. לאור כניסתו של יום הכיפורים המתקרב ועוצר הנחיתות הידוע, ביטלה חברת התעופה את הטיסה והיא תוכננה ליום שלמחרת.

לטענת חברת התעופה, ביטול הטיסה התרחש בעקבות כשל טכני בלתי צפוי שנעשו מאמצים רבים להביא לפתרונו ולקיים את הטיסה מהר ככל האפשר. עוד טענה סאן דור, כי גם אם אותו הכשל היה מתוקן בתוך פחות משמונה שעות, הרי שעיכוב הטיסה היה עדיין מביא לכניסתה לתוך חלון עוצר הנחיתות בנמל התעופה בישראל בשל ערב יום הכיפורים. לאור העובדה שלא ניתן היה להספיק לתקן את התקלה בזמן ולאור מגבלת החג, נאלצה סאן דור לבטל את הטיסה.

חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) קובע כי נוסעים שהונפק להם כרטיס לטיסה שבוטלה, זכאים לקבל פיצוי כספי בהתאם למרחק הטיסה. במקרה הזה, מדובר בפיצוי בסך 2,050 שקלים. יחד עם זאת, הזכאות לפיצוי זה לא תחול במקרים שבהם מפעיל הטיסה מוכיח את קיומם של אחד מאלה:

  1. ביטול הטיסה עקב נסיבות מיוחדות שאינן בשליטתו וגם אם היה עושה כל שביכולתו, ביטול הטיסה היה בלתי נמנע עקב אותן הנסיבות.
  2. ביטול הטיסה בשל שביתה או השבתה.
  3. ביטול הטיסה כדי להימנע מחילול שבת או חג.

 

האם תנאים אלו מתקיימים גם במקרה הזה? ובכן, אין כל ספק כי התקלה הבלתי צפויה בשילוב עם עוצר הנחיתות ביום הכיפורים מייצרים נסיבות מיוחדות שבעטיין ביטול הטיסה בלתי נמנע. יחד עם זאת, העניקה השופטת משקל ראייתי נמוך לעדי חברת התעופה והמסמכים שצורפו מטעמה, שכן הם מכילים פערים ומציפים שאלות נוספות שלא ניתן להן כל הסבר.

במרכז פסק הדין, הבהירה השופטת כי גם מבלי להתחשב בעוצר הנחיתות בישראל, עולה הספק כי מסגרת זמנים של 8 שעות הייתה מספיקה כשלעצמה בכדי לתקן את המטוס ולהמריא.

מאחר והסנסור החלופי שנדרש לתיקון הגיע אל טכנאי הטיסה באותו היום בשעות הערב, אין כל רלוונטיות בין ביטול הטיסה בפועל לבין עוצר הנחיתות בנמל התעופה בישראל. שהרי, גם בכל יום חול שגרתי תקלה זו לא הייתה מטופלת בפחות משמונה שעות. לפיכך היה על חברת התעופה לבחון מיד חלופות לטיסה כמו כרטיסי טיסה חלופיים לנוסעים או מטוס חלופי.

לאור אלה, נקבע כי חברת סאן דור תשלם את סכום הפיצויים הסטטוטורי בסך 2,050 ₪ לצד הוצאות המשפט ושכר טרחת עו"ד.

חישוב מרחק טיסה בחינם
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

עו"ד אשר רוטבאום בפייסבוק | עו"ד אשר רוטבאום בלינקדין | מייל: office@rotbaumlaw.com

אהבתם? שתפו!
בדקו זכאותכם לפיצוי כספי
מה תאריך הטיסה?
מידע נוסף סביב הנושא
יונייטד איירליינס ישראל

יונייטד איירליינס – חברת התעופה האמריקנית ומהגדולות בעולם, מפעילה למעלה מ350 קווים בכל העולם כולל בתוך ארה"ב עצמה. החברה מציעה טיסות לישראל מערים שונות בארצות

קרא עוד »
איבריה שירות לקוחות

איבריה איירליינס היא אחת מחברות התעופה הגדולות בספרד והיא מפעילה טיסות ליעדים בכל העולם, כולל ישראל. חברת התעופה מחויבת למתן שירות לקוחות מעולה לכל נוסעיה,

קרא עוד »
לופטהנזה שירות לקוחות

לופטהנזה היא חברת התעופה הלאומית של גרמניה, הנמנית בין חברות התעופה הגדולות בעולם. יש לה מספר חברות בת (סוויס אייר, אוסטריאן ועוד), צי מטוסים גדול

קרא עוד »