אי הגעה לטיסה – NO SHOW

להאזנה:

 

במאמר זה נעסוק באירוע שכיח אשר עשוי להתרחש כאשר רוכשים כרטיס בטיסת קונקשן. הסכנה היא, כי בשל איחור במקטע הראשון ואי הגעתכם למקטע השני במועד (המטוס המריא ליעדו כבר בלעדיכם), חברת התעופה החליטה להעניש אתכם ולבטל לכם את כל מקטעי הטיסה לרבות טיסות החזור, שהייתם בכלל אמורים לעשות בהם שימוש בעוד מספר ימים, שבועות או אפילו חודשים.

 

אי הגעה לטיסת ההלוך

תופעה זו נקראת בשפה המקצועית NO SHOW ("נו שואו"). כלומר, כאשר חברת התעופה מזהה במחשביה שהנוסע לא הופיע לטיסה אליה הוא היה רשום וזאת מבלי ליידע אותה על כך מראש, היא מבטלת לו באופן חד צדדי ואוטומטי את כל מקטעי הטיסה ומאלצת את הנוסע לרכוש כרטיסי טיסה חדשים און מחייבת אותו לשלם קנס של מאות דולרים על מנת "להחיות" את כרטיסי הטיסה המקורים.

חברות התעופה מאפשרות לעצמן לבצע את ביטול כל מקטעי הטיסה מכוח חוזה התובלה האווירי שנכרת עם הנוסע בעת ביצוע הזמנת כרטיסי הטיסה. חשוב להסביר, שכאשר אנו מזמינים כרטיסי טיסה, חברת התעופה או סוכנות הנסיעות, מחייבת אותנו לסמן V על מסמך משפטי טרם ביצוע ההזמנה. רובנו לא טורחים לעיין במסמך אליו אנו מופנים (בדרך כלל בשפה אנגלית), אך באותם תנאים המשתרעים על פני עשרות עמודים ונקבעים באופן חד צדדי על ידי חברות התעופה כאמור, מסתתרים באחד הסעיפים האפשרות להשתמש בפרקטיקה דורסנית זו – NO SHOW ("נו שואו").

אי הגעה לטיסה - NO SHOW
אי הגעה לטיסה – NO SHOW

אי הגעה לטיסת חזור

לדעתנו וכפי שבית המשפט פסק בלא מעט מקרים, הנוסע זכאי להשבת הכספים בגין הכרטיסים המקוריים שנרכשו ולא נוצלו על ידו, בשל ביטולם באופן חד צדדי על ידי חברת התעופה.

לכן ובמידה ונאלצתם לרכוש כרטיס טיסה חדשים משום שחברת התעופה ביטלה לכם את כל כרטיסי טיסת החזור או שנגרם לכם איחור בטיסת קונקשן, ניתן למלא את הטופס שבתחתית העמוד, ועורך דין תעופה, יבדוק את זכאותך לפיצוי. במקביל ניתן לבדוק זכאות  באמצעות שליחת הודעה ואנו נבדוק האם את זכאים להחזר כספי.

על מנת להמחיש את ההסבר לעיל, נביא להלן שתי דוגמאות לנוסעים שאיחרו לטיסת קונקשיין ולא עלו לטיסה (NO SHOW) וכעונש חברת התעופה ביטלה להם באופן חד צדדי ופוגעני את כרטיסי טיסת החזור.

מקרה ראשון: ביום 20.5.19 רכש עומרי, באמצעות סוכנות הנסיעות הדקה ה-90, שלושה כרטיסים (עבורו, עבור אשתו ועבור בתם) לטיסה שהופעלה על ידי חברת התעופה טורקיש איירליינס בנתיב הלוך: תל אביב – איסטנבול – וינה ובחזור: וינה –  איסטנבול – תל אביב.

ביום 10.6.19 עלה עומרי יחד עם בני משפחתו, על טיסת ההלוך בנמל התעופה בן גוריון ונחת בנמל התעופה איסטנבול בשעה 08:39.ברם, כאשר הגיע עומרי לשער העלייה למטוס לצורך ביצוע טיסת ההמשך (איסטנבול – וינה), שהייתה אמורה להמריא בשעה 09:25, הודיעו לו נציגי טורקיש איירליינס כי "הטיסה סגורה" וכי עליו לפנות לדלפקי החברה שבנמל התעופה.

בהתאם להנחיות שקיבל, פנה עומרי אל נציגי טורקיש איירליינס בנמל התעופה ויידע את נציגיה כי הוא לא הספיק לעלות לטיסת ההמשך. למען ההגינות יצוין, כי נציגי טורקיש איירליינס הסבירו לעומרי כי יהיה ניתן לשבצו ללא כל תמורה נוספת, על טיסת חלופית שתמריא לווינה וזאת רק ביום שלמחרת.

עומרי ובני משפחתו שרצו למקסם את יום החופשה הראשון שלהם בווינה וליהנות מהרכב והמלון שהזמינו ושילמו עליו מבעוד מועד, החליטו, בלית ברירה, לרכוש שלושה כרטיסי טיסה חדשים מחברת התעופה אוסטיראן איירליינס.ביום 14.6.19 יומיים טרם טיסת החזור, ניסה עומרי לבצע "צ'ק אין" באתר האינטרנט של טורקיש איירליינס, אך ללא הצלחה.

לאחר שלא הבין מדוע גישתו חסומה, החליט עומרי לפנות לסוכנות הנסיעות "הדקה ה-90", ממנה רכש את כרטיסי הטיסה כאמור. לתדהמתו, הוסבר לו לראשונה על ידי נציג הדקה ה-90, כי שלושת כרטיסי הטיסה חזור עבור שני המקטעים (1. וינה – איסטנבול 2. איסטנבול – תל אביב), בוטלו על ידי טורקיש איירליינס באופן אוטומטי וחד צדדי, הואיל וביום 10.6.19, הוא לא עלה על טיסת ההמשך (איסטנבול – ווינה). זאת למרות שהודיע באופן מידי לנציגי טורקיש איירליינס כי הוא לא הספיק להתייצב לטיסה.

בלית ברירה של ממש ולאחר שהבין מסוכן הנסיעות, כי שלושת כרטיסי הטיסה בוטלו באופן סופי על ידי טורקיש איירליינס וכי אין לו דרך אחרת לשוב לישראל, נאלץ עומרי לרכוש שלושה כרטיסי טיסה חדשים בחברת התעופה אירופלוט.

נאלצתי לרכוש כרטיסי טיסה חדשים

מקרה שני בו חברת התעופה הפעילה בצורה פוגענית את תנאי ה- NO SHOW: ביום 1.3.19, רכש עמית מחברת התעופה יונייטד איירליינס, באמצעות סוכנות הנסיעות "מונה טורס", לו ולבת זוגתו, שני כרטיסים לטיסה בנתיב הלוך: תל אביב – ניו יורק – לאס ואגס ובחזור: לאס ואגס – ניו יורק – תל אביב.

ביום 10.4.19 התייצב עמית בנמל התעופה בן גוריון. יצוין, כי טיסת ההלוך התקיימה כמתוכנן וללא כל תקלות וכך בחלוף כעשר שעות, הגיע עמית לניו יורק לצורך ביצוע טיסת ההמשך.

חישוב מרחק טיסה בחינם
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

עו"ד אשר רוטבאום בפייסבוק | עו"ד אשר רוטבאום בלינקדין | מייל: office@rotbaumlaw.com

אהבתם? שתפו!
בדקו זכאותכם לפיצוי כספי
מה תאריך הטיסה?
מידע נוסף סביב הנושא
יונייטד איירליינס ישראל

יונייטד איירליינס – חברת התעופה האמריקנית ומהגדולות בעולם, מפעילה למעלה מ350 קווים בכל העולם כולל בתוך ארה"ב עצמה. החברה מציעה טיסות לישראל מערים שונות בארצות

קרא עוד »
איבריה שירות לקוחות

איבריה איירליינס היא אחת מחברות התעופה הגדולות בספרד והיא מפעילה טיסות ליעדים בכל העולם, כולל ישראל. חברת התעופה מחויבת למתן שירות לקוחות מעולה לכל נוסעיה,

קרא עוד »
לופטהנזה שירות לקוחות

לופטהנזה היא חברת התעופה הלאומית של גרמניה, הנמנית בין חברות התעופה הגדולות בעולם. יש לה מספר חברות בת (סוויס אייר, אוסטריאן ועוד), צי מטוסים גדול

קרא עוד »