איחור בטיסת קונקשן – האם הנוסע זכאי לפיצוי כספי?

להאזנה:

 

האם קיימת זכאות לפיצוי במידה ונגרם לכם איחור בטיסת קונקשן?

במאמר זה נעסוק במקרים בהם נרכשו טיסות הכוללות עצירת ביניים ונגרם איחור בטיסת קונקשן, כלומר הנוסע החמיץ את טיסת ההמשך והגיע ליעדו הסופי באיחור העולה על שמונה שעות.

פעמים רבות, הן בשל הרצון להוזיל את מחירו של כרטיס הטיסה ולעיתים הן בשל העדר נתיב אווירי ישיר לנקודת היעד הסופי אליו אנו מעוניינים להגיע, נוסעים רבים רוכשים טיסת קונקשן בה מחליפים טיסה בנקודה כלשהי, וממשיכים ליעד הסופי.

נציין כבר עתה, כי במידה ונגרם לכם איחור בטיסת קונקשן, כאשר חברת התעופה בשני המקטעים (מנקודת המוצא עד ליעד הביניים וממנו עד היעד הסופי) הייתה אותה החברה וטרם חלפו ארבע שנים מיום הטיסה – אתם ככל הנראה זכאים לקבל פיצוי בגין איחור בטיסה!

לבדיקת זכאותכם לפיצוי, ניתן למלא כבר בשלב זה טופס מתאים בתחתית העמוד.

איחור בטיסת קונקשן – באלו תנאים זכאי הנוסע לפיצוי כספי?

בטרם נשיב על שאלה זו, נמחיש את הסיטואציה באמצעות הדוגמה הבאה:

נוסע רכש מחברת התעופה טורקיש איירליינס כרטיס מתל אביב לבנגקוק דרך איסטנבול. המקטע הראשון מתל אביב היה אמור להמריא בשעה 12:00 ולנחות באיסטנבול בשעה 14:00. המקטע השני מאיסטנבול לבנגקוק היה אמור להמריא בשעה 15:00.

איחור בטיסת קונקשן - האם הנוסע זכאי לפיצוי כספי?
איחור בטיסת קונקשן – האם הנוסע זכאי לפיצוי כספי?

לצערו של הנוסע, המקטע הראשון מתל אביב המריא באיחור קל – בשעה 13:30 (במקום בשעה 12:00) ונחת באיסטנבול בשעה 15:30. בהגיעו של אותו נוסע לעלות על טיסת ההמשך, הסתבר לו כי הטיסה המריאה בשעה 15:00 כמתוכנן לבנגקוק, כך שהנוסע פספס אותה שלא באשמתו.

חברת התעופה אכן לקחה אחריות על המקרה ושיכנה את אותו נוסע בבית מלון עד למועד הטיסה החלופית, שהמריאה ביום שלמחרת. ויחד עם זאת, ההגעה של אותו נוסע לבנגקוק התרחשה באיחור של 24 שעות ביחס למועד ההגעה המתוכנן שלו במקור

במקרה כזה, פירשו בתי המשפט את החוק לטובת הנוסע וקבעו שיש לבחון באיזו שעה הגיע הנוסע ליעדו ולא באיזו שעה הטיסה המריאה. לכן, על פי הדוגמה שהבאנו לעיל, הנוסע יהיה זכאי למתן פיצוי על עיכוב בטיסה בשל אותו איחור בטיסת קונקשן.

 

האחריות המוטלת על כל צד בטיסת קונקשן

אחריות חברת התעופה

מבחינה חוקית, קיים זמן מינימלי המאפשר להחליף טיסות (קונקשן), אותו קבעה רשות שדות התעופה של הנמל בו מתרחשת טיסת ההמשך. זמן זה המכונה M.C.T (Minimum connecting time) משתנה משדה לשדה ומטרמינל לטרמינל, על פי הנהלים המדויקים של אותו שדה תעופה ומכוח המאפיינים של חברות התעופה ומאפייני הטיסות שלהן.

מדובר בפרק זמן שנקבע על סמך גודל השדה והיעילות הספציפית שלו, על כל השירותים הניתנים בו: ביקורת דרכונים, מעבר נוסעים בין חברות תעופה שונות, מעבר של מטען הנוסעים, בדיקת הביטחון, טרנזיט ועוד.

לכן ברור לכל כי במקרה של קונקשן שיוצא לדרכו שעה אחת אחרי הנחיתה, עלול לעורר מצב של איחור לטיסה מצידו של הנוסע. שהרי, די בבעיה טכנית קלה כדי שהנוסע יתעכב ויפספס בפועל את טיסת ההמשך. כמובן שגם בנחיתה בזמן, לעתים לוקח זמן רב ביציאה מהמטוס ועד ההגעה לטרמינל, מה שגורם גם לפספוס הבורדינג שנסגר כמובן עוד בטרם מועד ההמראה המתוכנן.

על פי חוק שירותי תעופה פיצוי וסיוע, כל חברת תעופה אחראית להקצות זמן סביר בין טיסות הקונקשן, שעובר את הזמן הגבולי למדי שנקבע ב-MCT. החברה נדרשת לציין על גבי כרטיס הטיסה את המועד שבו נסגרים הדלפקים.

 

אחריות הנוסעים וסוכנות הנסיעות

סוכנות נסיעות שממנה הוזמנו הכרטיסים, מחויבת לפעול בזהירות, מקצועיות, נאמנות והגינות כלפי לקוחותיה ולהעביר להם את כל היתרונות והחסרונות של טיסת קונקשן לדוגמה לעומת טיסה חלופית אחרת, יחד עם מסירת כל מידע רלוונטי. מכיוון שהסוכנות יודעת באופן בלעדי על המסלול, פרטי הרכישה והסיכונים הסבירים והצפויים בטיסה, עליה להעביר את כל אלה לנוסע בהתקשרות עמו.

ויחד עם זאת, גם הנוסע נדרש לחובת הזהירות: לברר את פרטי הנסיעה לרבות נהלי המעבר מטיסה לטיסת ההמשך, המרחקים בין השערים, אופן הבידוק הביטחוני וביקורת הדרכונים, מועדי סגירת הדלפקים ועוד.

 

 מהו סכום הפיצוי שניתן לקבל על פספוס של טיסת הקונקשן?

כאשר מדובר באיחור שנכלל בתחומי אחריותה של חברת התעופה, צריך לדעת שלעתים היא צפויה להתנער מאחריות ואף לסרב לפצות את הנוסעים. יחד עם זאת, כאשר עורך דין דיני תעופה מצליח להראות כי האיחור בטיסה הראשונה היה זה שהוביל לביטול טיסת הקונקשן – יפוצה הנוסע בגין ביטול טיסה בסכום כספי שיכול לנוע בין 1,440 ל- 3,460 ₪. זאת בהתאם למרחק האווירי בין נקודת המוצא לנקודת היעד.

בנוסף, אם נגרם איחור לטיסת ההמשך בשעתיים, קיימת זכאות לשירותים והטבות נוספות לרבות שתייה ואוכל + שירותי תקשורת (שתי שיחות טלפון) על חשבון חברת התעופה. בנוסף, אם מדובר בעיכוב של למעלה מ-5 שעות, הנוסעים רשאים לדרוש מחברת התעופה לבטל את כרטיס הטיסה ולדרוש החזר כספי מלא על הכרטיס.

כמובן שאם הטיסה החדשה הועברה למחרת, יינתן בגין עיכוב בטיסה פיצוי בדמות שהות ללילה במלון, ארוחות והסעות.

 

פספסתי טיסה מה עושים?

  • דרשו מחברת התעופה אישור עם סיבת העיכוב בטיסה הראשונה
  • אספו תיעוד לקבלות ושוברים שנובעים מהשלכות האיחור, עליהן ניתן לקבל החזר לדוגמה: אם חברת התעופה לא סיפקה לכם מלון, מזון ומשקאות עד הטיסה החלופית תשלמו זאת מכיסכם ולאחר מכן דרשו על סמך קבלות.
  • צרו קשר עם עו"ד אשר רוטבאום לבדיקת הזכאות לפיצוי כספי וסיוע בהשגת הפיצוי.
חישוב מרחק טיסה בחינם
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

עו"ד אשר רוטבאום בפייסבוק | עו"ד אשר רוטבאום בלינקדין | מייל: office@rotbaumlaw.com

אהבתם? שתפו!
בדקו זכאותכם לפיצוי כספי
מה תאריך הטיסה?
מידע נוסף סביב הנושא
יונייטד איירליינס ישראל

יונייטד איירליינס – חברת התעופה האמריקנית ומהגדולות בעולם, מפעילה למעלה מ350 קווים בכל העולם כולל בתוך ארה"ב עצמה. החברה מציעה טיסות לישראל מערים שונות בארצות

קרא עוד »
איבריה שירות לקוחות

איבריה איירליינס היא אחת מחברות התעופה הגדולות בספרד והיא מפעילה טיסות ליעדים בכל העולם, כולל ישראל. חברת התעופה מחויבת למתן שירות לקוחות מעולה לכל נוסעיה,

קרא עוד »
לופטהנזה שירות לקוחות

לופטהנזה היא חברת התעופה הלאומית של גרמניה, הנמנית בין חברות התעופה הגדולות בעולם. יש לה מספר חברות בת (סוויס אייר, אוסטריאן ועוד), צי מטוסים גדול

קרא עוד »