האם יש הבדל בפיצוי בין טיסה ישירה לטיסת צ'רטר?

להאזנה:

 

טיסות הצ'רטר "הומצאו" בבריטניה, כאשר סטודנטים החליטו לשכור את שירותיהן של חברות תעופה קטנות, על מנת לטוס לחופשות מלימודים במחירים מוזלים יחסית. מאז ועד היום, טיסות צ'רטר מהוות אלטרנטיבה שפויה ופופולארית למחירים הגבוהים יחסית של טיסות סדירות, מתוך ידיעה מוחלטת כי הן מועדות מראש לפורענות של מקרה עיכוב בטיסה. נשאלת השאלה האם מבחינת הזכות לפיצוי על פי חוק טיבי איחור בטיסה (חוק שירותי תעופה), קיים הבדל בין טיסת צ'ארטר שהתעכבה או בוטלה לבין טיסה סדירה שהתעכבה או בוטלה.

עוד בטרם נשיב על שאלה זו, נציין כי ניתן לבדוק את זכאותכם לפיצוי כספי באמצעות מילוי טופס מתאים בתחתית העמוד, או לחיצה על כפתור זה על מנת לשלוח הודעה.

האם יש הבדל בפיצוי בין טיסה ישירה לטיסת צ'רטר
האם יש הבדל בפיצוי בין טיסה ישירה לטיסת צ'רטר

מהי טיסה סדירה?

טיסות סדירות הן טיסות שמופעלות על ידי חברות תעופה גדולות ובין-לאומיות ואשר נמצאות תחת הפיקוח של ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA). טיסות אלו יוצאות ליעדן באופן סדיר, על בסיס לו"ז שנקבע מראש ושכמעט איננו משתנה, באותם הימים בשבוע ולרוב באותן השעות. בדומה לקווי אוטובוס ציבוריים, שאף הם נחשבים כסדירים, גם הטיסות הסדירות יוצאות בכל מקרה ליעדן, ללא קשר לתפוסת המטוס בפועל. כך למשל, טיסות לניו יורק, ברלין, או אמסטרדם יצאו לדרכן גם כאשר נוסע אחד בלבד רכש כרטיס טיסה במידה ומדובר בטיסה סדירה.

מהי טיסה צ'ארטר?

טיסת צ'רטר הינה טיסה המסופקת על ידי חברות תעופה קטנות יותר. מטוסים אלו נחכרים על ידי חברות תיירות לתקופה מגובלת ועל כן אינן יוצאות באופן סדיר, אלא על פי יוזמה שנקבעת על ידי הביקוש בעונות השנה. מסיבה זו נפוץ ביותר למצוא טיסות צ'רטר בעונת הקיץ וליעדים נבחרים כגון טורקיה ויוון, ואף למדינות אירופאיות מרוחקות אחרות. חשוב להדגיש כי טיסות הצ'רטר לא יצאו ללא כדאיות כלכלית וישנה סכנה כי יבוטלו כאשר לא נרכשו די כרטיסי טיסה. לכן מבחינת הנוסע יש לקחת בחשבון כי טיסות אלו עלולות לסבול לעתים מעיכובים, דחיות וביטולים.

עיכוב בטיסה – האם קיים הבדל בפיצוי?

בשנת 2012 נחקק "חוק טיבי" (חוק שירותי תעופה) שקובע כי לנוסעים שחוו עיכוב בטיסה מעל שמונה שעות, מגיע פיצוי כספי מחברת התעופה או ממארגני הטיסה, ללא כל קשר האם מדובר בטיסה סדירה או בטיסת צ'ארטר.

כאשר מדובר בטיסות סדירות, יש לפנות לחברות התעופה עצמן או לסוכנות הנסיעות ממנה נרכש כרטיס הטיסה. באשר לצ'רטרים, ניתן לפנות למארגני הטיסות, שהם חברות התיירות השונות (שמם מופיע על גבי כרטיס הטיסה).

על פי חוק טיבי, עיכובים של שעתיים ומעלה, אינם מהווים עילה להחזרים או פיצויים כספיים, אך הנוסע יהיה זכאי לשירותי סיוע (מזון ושתייה) מטעם החברה.

כאשר מדובר בעיכוב של 5 עד 8 שעות, יוכלו הנוסעים לקבל את כספם חזרה או לטוס במועד חלופי. עיכוב בטיסה של למעלה מ- 8 שעות, נחשב על פי חוק טיבי כביטול טיסה, המזכה כל נוסע בפיצוי בסך של עד 3050 ש"ח, בהתאם למרחק הטיסה.

חשוב לציין, כי מארגני טיסות הצ'רטר מצאו דרך לעקוף את חוק טיבי באמצעות הנפקת "אישור הזמנה" בלבד ולא כרטיס טיסה, אשר מונפק בפועל רק בסמוך מאד לטיסה עצמה. ועדיין, במידה והתעכבתם בשדה התעופה, תבעו את המגיע לכם באמצעות ייצוג של עורך דין, בין אם כיחידים או כקבוצת כוח מאוגדת וחזקה.

מתי הנוסע לזכאי לפיצוי גם אם היה עיכוב מעל שמונה שעות?

מארגני התיירות השונים מצאו דרך להתחמק מתשלום פיצוי בהתאם לחוק טיבי איחור בטיסה, באמצעות דרך מתוחכמת לפיה מונפק לנוסע רק "אישור הזמנה" ולא כרטיס טיסה אשר מונפק בדרך כלל בסמוך מאד למועד הטיסה.

לכן, אם רכשתם חבילת נופש והונפק לכם אישור הזמנה בלבד ומספר ימים קודם הטיסה, קיבלתם טלפון או הודעה לפיה מועד הטיסה שלכם הוקדם או התאחר מעל שמונה שעות, במקרה כזה אתם לא זכאים לפיצוי על פי חוק טיבי איחור בטיסה.

נחדד זאת שוב, הפיצוי על פי חוק טיבי הוא רק במידה והיה עיכוב מעל שמונה ביחס למועד כרטיס הטיסה שהונפק. לכן, אם החזקתם אישור הזמנה ולא כרטיס טיסה, חברת התיירות ("המארגן") יכול לשנות את מועדי הטיסה ככל העולה על רוחה.

במידה והונפק לכם כרטיס טיסה וחוויתם עיכוב בטיסה, בדקו את זכאותכם לפיצוי כספי על פי חוק טיבי באמצעות מילוי הטופס בתחתית העמוד או לחצו על הלינק לצורך שליחת הודעה.

חישוב מרחק טיסה בחינם
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

עו"ד אשר רוטבאום בפייסבוק | עו"ד אשר רוטבאום בלינקדין | מייל אישי: office@rotbaumlaw.com

אהבתם? שתפו!
בדקו זכאותכם לפיצוי כספי
מה תאריך הטיסה?